Concentratievermogen

Hoe verhoog ik mijn concentratievermogen?

Iets vergeten of afgeleid worden, het overkomt iedereen wel eens. Bij sommige is het binnen één of enkele dagen weer over en anderen hebben hier langer mee te maken. Bij een langere periode van een verslechterde concentratie, is er vaak meer aan de hand. Een langdurig termijn van een slechte concentratie gaat vaak gepaard met stressvolle periodes, slaapproblemen en/of weinig energie.

Toch is er ook een grote groep mensen die te maken heeft met concentratie problemen, terwijl ze verder een gezonde lichaam en geest hebben. Zo hebben bijvoorbeeld mensen met ADHD en ADD een verminderd concentratievermogen, omdat ze onwijs druk zijn in hun hoofd. Verder hebben ouderen ook sneller een verslechterde concentratie.

Om je concentratievermogen toch een boost te geven, zijn er een aantal manieren. Neem eerst je levensstijl eens onder handen. Dit betekent; voldoende slaap, gezond eten en lekker in je vel zitten. Uiteraard zijn er ook tal van diverse supplementen die je concentratie bevorderen. Voorbeelden van concentratiesupplementen die voor het geheugen worden gebruikt zijn:

Vitamine B-6, B-12 en foliumzuur. Een tekort aan deze vitamines kunnen nadelig werken op de hersenstofwisseling. Daarbij wordt ook gedacht dat omega 3-vetzuren en omega 6 vetzuren een positieve werking hebben op de hersenen. Verder is magnesium een onmisbaar element. Waarom dit is, heeft te maken met het volgende:

Heel veel mensen hebben een tekort aan magnesium. Om er zeker van te zijn dat je een tekort aan magnesium hebt, kun je eigenlijk niets doen, want het is niet zichtbaar in het bloed. Het is daarom belangrijk om het zelf goed in de gate te houden, vooral omdat magnesium het basisingrediënt voor de hersenen is. Dus naast bladgroente, zaden en noten is het onwijs belangrijk om magnesiumsupplementen te slikken. Waarschijnlijk merkt je na 2 weken al een verschil.

Terug naar overzicht